10.12.20 Sekisui bouwt fabriek voor synthetische spoorbielzen in Roermond

10 December 2020

Het Japanse chemieconcern Sekisui bouwt een nieuwe fabriek in Roermond. Daar wordt vanaf 2023 synthetisch hout voor onder meer spoorbielzen gemaakt. Dat levert op termijn vijftig nieuwe banen op.

Door de bouw van een nieuwe fabriek op industrieterrein Roerstreek in Roermond wil Sekisui de productiecapaciteit verhogen en de levertijden verkorten. De productie van glasvezelversterkt polyurethaan (FFU) vindt nu nog grotendeels plaats in Japan. Sekisui verwacht dat de vraag naar de kunststofproducten de komende jaren flink zalen stijgen, met name in Europa.

Sekisui rekent met name op groei bij de productie van spoorbielzen van synthetisch hout. Die worden momenteel al gebruikt door verschillende spoorwegmaatschappijen in Japan en daarbuiten, bijvoorbeeld in Duitsland. In Nederland worden de kuststofbielzen op kleine schaal ook al gebruikt. Zo liggen er in de Willemsspoortunnel in Rotterdam synthetische bielzen. „De verwachting is dat de vraag zal toenemen, onder andere in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk”, laat het bedrijf weten.

Europese markt
„Dankzij de nieuwe fabriek in Roermond kunnen we de levertijden van FFU-spoorbielzen aanzienlijk verkorten”, zegt Clemens Bretschneider, manager spoorwegproducten bij Sekisui. Dat komt met name doordat de bielzen die bestemd zijn voor de Europese markt dan niet meer moeten worden aangevoerd vanuit Japan. „Dit is een essentieel aspect van onze algemene strategie om onze activiteiten op de Europese markt uit te breiden. We verwachten binnenkort een hogere verkoop van ons product. Daarom is dit het perfecte moment om een nieuwe fabriek in Centraal-Europa te bouwen.”

‘Alternatief voor hout en beton’
FFU wordt geproduceerd door harsschuim te versterken met glasvezels. Hierdoor is het licht van gewicht, maar toch duurzaam en weerbestendig. Met de kunststof worden vooral spoorbielzen gemaakt, maar het materiaal kan ook voor andere doeleinden worden gebruikt, bijvoorbeeld voor vloeren van vrachtwagens, scheepsdekken en wandbekleding. Sinds 1980 heeft Sekisui naar eigen zeggen meer dan 2,3 miljoen synthetische spoorbielzen afgeleverd. Dat komt neer op 1400 kilometer aan spoorweg. De bielzen van kunststof worden door spoorwegmaatschappijen vaak gebruikt op plekken die een hoge belasting kennen door het treinverkeer, zoals tunnels, bruggen en wissels. Ze zijn volgens Sekisui een alternatief voor houten bielzen, maar ook voor de betonnen exemplaren die bijvoorbeeld in Nederland op grote schaal worden gebruikt.

Door de komst van de fabriek in Roermond wordt de productiecapaciteit voor FFU-spoorbielzen bijna twee keer groter dan nu. De bouw van de fabriek begint komend jaar. Het is de bedoeling dat de productie in het eerste kwartaal van 2023 van start gaat. In eerste instantie levert dat 15 arbeidsplaatsen op, maar Sekisui verwacht dat het aantal op termijn zal stijgen naar vijftig nieuwe banen.

Investering
Over de kosten van bouw van de nieuwe fabriek wil Sekisui niets kwijt. Het is de zoveelste investering van het bedrijf in Limburg. Zo trokken de Japanners de afgelopen jaren 155 miljoen euro uit voor uitbreiding van hun bestaande fabrieken in Roermond en Geleen, waar onder meer speciale folie voor autoruiten wordt gemaakt. Ook vestigde het concern een Europees onderzoekscentrum op de Brightlands Chemelot Campus in Geleen. Sekisui is wereldwijd actief en heeft 27.000 werknemers in 21 landen.

Bron: Sekisui bouwt fabriek voor synthetische spoorbielzen in Roer… – De Limburger